Boris (post-production)

In this intergenerational collaboration between a father, his son and his son’s daughter, Swiss painter Boris Vansier reflects on his seventy-plus years of daily artistic practice in a series of interviews with his granddaughter, the unseen interviewer and producer, Natalie Vansier. Between flashes of his fifteen hundred stored paintings, Boris’ commentary raises broader questions about how we view artists and the fruits of their labours. What tired categorizations about art continue to be rehashed today despite being outmoded? What value do we assign a professional artist versus an amateur one? What is the importance of the cult of ‘originality’ in art historical discourse? How tenable is the entrenched distinction between modern and contemporary art? And finally – who and what is an artist? We may never truly grasp an artwork nor understand the artist behind it, but this vibrant and nuanced discussion, illustrated with the rich themes, sentiments and textures in Boris’ vast body of work, leads the audience to surmise that perhaps one knows a person best through a direct experience of their art.

Director: Matus Racek

Produced by Daryl and Natalie Vansier.

 

Boris Vansier, né en 1928, est un homme charismatique qui habite un petit village suisse. Depuis soixante-dix ans, il peint presque quotidiennement. À la suite d’une série d’entretiens et conversations, ponctuées de prises de vue des innombrables œuvres de l’artiste, Boris remet en question les idées populaires qui encadrent le discours sur l’art. Comment valorisons-nous un artiste professionnel et un artiste amateur? Quelle est l’importance de l’originalité dans l’oeuvre d’un artiste? Y a-t-il réellement une distinction entre art moderne et art contemporain? Enfin, comment se détermine t-on artiste? Bien que nous ne puissions jamais vraiment pouvoir saisir pleinement le sens d’une oeuvre d’art, sans rien dire de l’intention de l’artiste, le commentaire nuancé et humoristique de Boris, imprégné par des thèmes riches et les textures vives de ses toiles, suggère au spectateur que la meilleure façon de connaître un individu est à travers un engagement direct avec son art.

by Matus Racek

 

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